FRA START TIL FÆRDIG
Briefing Idé + skitser Præsentation Korrigering Godkendelse Grafisk profil / koncept
Rentegning Design-manual
DESIGN-PROCES I SIMPEL FORM:
PROCESSEN I DETALJER:
​
- Briefing ved et møde - eller via telefon/mail.
- Research og ideudvikling.
- Udarbejdning af skitser.
- Præsentation af flere skitseforslag.
- Én eller flere skitser korrigeres – og evt. nye fremstilles.
- Præsentation af skitser, version 2.
- Evt. nye korrektioner og præsentation af disse.
- Det endelige forslag udvælges.
- Afhængig af opgavens omfang og aftale, forfalder evt. et a conto beløb
til betaling før videre bearbejdning.
- Det udvalgte forslag rentegnes/klargøres til brug, og nyt logo findes
nu som original-fil.
- Logo udleveres som pdf-fil til kunden og kan anvendes af reklame-
bureau, webbureau, trykkeri mv.
- Efter behov fremstilles logo også i andre filformater.
​
Et logo kan i princippet udvikles og rentegnes i løbet af en uge
- eller hurtigere. Afhængig af hvor mange bump, der er på vejen.
​
Grundidéen til et logo kan opstå i løbet af første briefing, men kan også kræve langt mere tid. Skitse- og korrektionsfasen, frem til aflevering kan variere i tid. Som regel betyder mange hensyn og flere beslutningstagere mere tid.
​
Ofte layouter jeg brevpapir, faktura o. lign. basistryksager, i forlængelse af opgaven med design af logo. Dette udgør et grundkoncept.
​
Eller jeg udarbejder et mere omfattende visuelt koncept, også kaldet grafisk profil samt beskrivelse af konceptet i en design-manual.
Manualen er et vigtigt værktøj i forhold til det vedtagne design (den dybe tallerken skal ikke opfindes igen og igen). Fremtidige beslutningspro-cesser forenkles, og den er desuden nødvendig for eksterne samarbejds-partneres mht. håndtering af logo og koncept. Manualen kan foreligge som digitalt dokument og/eller som løsblade i ringbind. Begge former kan løbende revideres og tilpasses udviklingen.
​
​
​
​
​