P R I S - E K S E M P L E R

NAVNE og LOGOER er fiktive, med afsæt i virkelige cases og tænkte eksempler. Logoerne er blevet til i lyntempo, og har ikke været udsat for en kundes kritiske blik.

 

En énmandsvirksomhed, den lokale revisor, spørger om pris på logo. Først vil jeg vide lidt om forventninger, klientsegmentet og hvor han befinder sig mht. budget. Vi bliver enige om en pris under 10.000 kr. for logo uvalgt blandt 3 skitser, inklusiv rentegning, tilrettelægning af brevpapir, faktura, kuvert og visitkort.

En forening, drevet af frivillige, har brug for et logo til tryk på medlemmernes T-shirts, og hvad de ellers finder på fremover. De får to skitser at vælge imellem for 2.000 kr., og jeg får desuden en håndfuld T-shirts.

 

Et flyselskab skal bruge et jubilæumslogo. Godkendelsesprosessen trækker ud, og vi ender på 18.000 kr.

                                                                                                                                En gammel ven bliver sagt op og vil starte eget firma. I løbet af et par dage er hendes nye logo godkendt, og hun inviterer på gourmet-restaurant. O kr. Siden betaler hun almindelig timetakst for for min medvirken til implementering af logo i nødvendige forretningspapirer, samt diverse reklamearbejde

Et reklamebureau er tidsmæssigt på hælene. Et kampagnelogo til en kunde, skal præsenteres inden 24 timer. Min andel, når bureaurabatten fratrukkes, er 7.500 kr, og jeg ved ikke, hvad bureauet fakturerer videre.

I forbindelse med en fusion imellem to større transportvirksomheder er ønsket, at 2 logoer skal smeltes sammen til ét. Jeg fremstiller tre forslag. Desuden to andre forslag, som intet har med ønsket at gøre. Kunden valgte et af de to samt en mindre design-manual, og betalte 50.000 kr.

Et spansk galleri, som jeg besøger på en ferie, får redesignet sit gamle logo inden jeg rejser hjem for 500 Euro, og jeg får senere en udstilling.

En nydannet hjæpeorganisation får et logo for symbolske 2.500 kr.

En mellemvægter i byggebranchen skal i gang med en gennemgribende omstrukturering og modernisering. Arbejdet med logo + omfattende designmanual strækker sig over tre måneder, og koster 125.000 kr.

En ministeriel virksomhed, med konstante udgivelser af diverse tryksager, har i travlheden glemt den røde tråd, og behøver en grafisk profil inden genoptryk af et større antal publikationer. Logoet skal ikke ændres. Jeg designer en profil og fremstiller en manual. I en kaffepause får jeg en ide til reddesign af det gamle logo. En time senere er det skitseret, og jeg præsenterer to versioner af manualen. Kunden bli’r begejstret og vælger at skifte logo. Jeg ta’r kun betalt for udviklings-arbejdet med profilen og en manual. 38.000 kr.

Min datters skole havde et ”slidt” logo. Jeg foreslog at lave et nyt, og fik

6 flasker god vin. Det er 25-30 år siden.