top of page

Hvorfor nyt logo?

​

I en etableringsfase kan et stærkt logo (samt en grafisk profil) signalere en professionel og seriøs styrke - og medvirke til at skabe positive forventninger i marked og omgivelser. Samtidig har en fælles identitet, fx. udtrykt i logoet på en T-shirt, betydning for samhørighed og korpsånd.

​

​For den etablerede virksomhed eller organisation kan der, i forhold til intern udvikling og strukturelle ændringer, opstå behov for at markere et turning point. Det gamle logo kan rumme en bevaringsværdig historie, men trænger til en ansigtsløftning. Tænk bare på fx. Coca-Cola logoets historiske udvikling.

​

Eller totalfornyelse med et helt nyt logo står på ønskesedlen. Hensigten er, i de fleste tilfælde, at varsle nye tider, styrke profilen og at opnå fornyet opmærksomhed.

​

Måske er det samlede grafiske udtryk på slingrekurs og trænger også til en præcisering, så der ikke er tvivl om håndtering.

​

Der bør lyttes til designerens overvejelser og  anbefalinger, men ved selve udvælgelsen af det nye logo, er kundens egen mavefornemmelse en vigtig indikator.

​

 

Overvejelser bag det funktionelle logo

​

x  Et logo skal ikke absolut kunne afkodes og forstås ved første øjekast. Aha-oplevelse kan forstærke genkendelighed og effekt.

​

x  Det nye logo bør ikke kunne forveksles med eksisterende logoer.

Med milioner af logoer world wide kræves en del viden og research, for at drible uden om den forhindring.

​

x  Der må endvidere tages tekniske hensyn i forhold til fx. digitalprint, offsettryk, skiltefolie, textiltryk, brodering, gravering og ikke mindst til anvendelse på skærm. Hensyn til farver og størrelser har ofte indflydelse på den endelige form, og der kan forekomme varianter af rentegninger, for at opnå samme udtryk på forskellige medier. Fungerer logoet i såvel farver som sort/hvid og i både positiv og negativ? Der er mange hensyn i udviklingsprocessen frem mod det rette logo.​

​

x  Der kræves viden i forhold til de forskellige produktionsmetoder om farvespecifikationer i hhv. rgb og cmyk - og om de rette filtyper, som fx. jpg, gif og png kontra vektor - samt viden om krav til opløsning fra 72 til 300 dpi, eller højere.

​

​

​

​

​

​

bottom of page